Sunday, March 23, 2008

سؤال

من يومين وفيه سؤال محيرني ومش عارف أيه الجواب

.

أحنا رايحين علي فين؟

سؤال صعب

واكيد الاجابه ستكون أصعب

يس أيه المقدمات والاسباب اللي خلت السؤال ده يستحوذ علي تفكيري

.

الحقيقه السؤال ده بدء يفرض نفسه علي تفكيري بعد عدة مواقف واحداث


يوم الجمعه بالليل

كنت في النت كافيه مكنتش دخلت نت من حوالي أسبوع ونص وكنت مركز جدا في ماتش شطرنج اون لاين وتقريبا منفصل عن الناس اللي في المكان كلهم

المهم

سمعت حد بيتكلم وبيقول الافران كلها بطلت ومفيش عش خالص

أنا قولت في عقل بالي أيه الهبل ده والمهم محتطش الموضوع في دماغي وكملت تركيزفي الماتش

بعد ما خلصت كنت جعان فرجعت الشقه ولقيت الشباب نازلين يجيبوا أكل

لحد كده مفيش مشاكل

الشباب نزلوا وقعدوا بره يجي ساعه واحنا جعانين ومستنينهم

وده مش طبيعي لان المكان اللي بنجيب منه الاكل قريب جدا

أنا محطتيش في دماغي أن فيه مشاكل انا قولت بيتمشوا أو قابلوا ناس أصحابهم فوقفوا معاهم

.

بعد ما رجعوا لقيتهم مش جايبين عيش

يا خبر

ملحوظه :/ أنا بتكلم عن العيش السياحي أبو ربع ونص جنيه

مالناش دعوه بالعيش التاني

.

أيه يا جدعان اللي حصل؟

متخيلين ساعه كامله بيلفوا علي عيش

الافران كلها مقفوله ومفيش ولا رغيف يوحد ربه

.

لا حول ولا قوة الا بالله

أنا الحمد لله كان معايا عيش من البلد وأكلنا

.

اصحاب الافران راحوا يشتروا دقيق لقيوا الطن زايد الف جنيه

فقفلوا ألافران والناس ماعدتش لاقيه عيش تأكله

والناس اللي كانت شغال في الافران دي ماعدتش لاقيه شغل

.

يبقي لا أكل ولا شغل وموت وخراب ديار

وهنا بدأ هذا السؤال يلح علي تفكيري

.

أنا قررت أنزل البلد تاني يوم بعد المحاضرات

.

وأنا في البلد

سمعت والعهده علي الراوي

أن فيه ناس مش فوق مستوي الشبهات راحوا للفلاحين وبيشتروا منهم فدان القمح ب 12 ألف جنيه وبيشتروها خضره يعني الفلاح مالوش دعوه الارض جابت أو ماجبتش هوه باع المحصول أخضر

أيه المشكله هنا؟

الكلام ده بيكون عادي جدا في أي دوله رأسماليه

بس عندنا في مصر الحكومه بتاخد أردب القمح من الفلاح ب500 جنيه ده بعد الزيادات اللي عملتها الحكومه في السعر , من سنتين كان الاردب بحوالي 200 جنيه, والفدان كله علي بعضه مش بيجيب أكتر من عشره أردب يوم ما تكون الارض عفيه ومافيهاش غلطه

.

اه نسيت أقول الفلاح هوه اللي بيحصد القمح وهو اللي بيدرسه يعني بيطلع الحبوب في جنب والقش في جنب في عمليه مرهقه ومكلفه ماديا ده في حالة أنه يبيع القمح بالأردب ويوردوا للقمح

أما في العرض التاني الفلاح مش مطالب بأي حاجه من الحاجات دي

الناس هاتيجي تاخد القمح اخضر

.

المشكله كلها أن الحكومه من سنتين رفضت تستلم القمح من المزارعين وقرروا أنهم يستوردوا القمح من بره

القمح أيامها كان الفلاحين بيأكلوه للحيوانات اللي مربينها في الغيط

.

الحكومه وفرت في السنه دي حوالي 2 مليار جنيه

.

السنه اللي بعدها

أكيد الفلاحين أحجموا عن زراعة القمح وأتجهوا لمحاصيل أخري

والحكومه كانت بتشجعهم علي كده

الانتاج المحلي من القمح كان قليل جدا

.

سعر القمح في البورصه العالميه زاد بشكل رهيب في السنه دي

متهيألي علشان الاجانب وبالخصوص الامريكان يعوضوا الخسائر اللي خسروها السنه اللي فاتت

.

الحكومه المصريه خسرت حوالي 10 مليار جنيه

.

دلوقتي

مفيش قمح في مصر

وبالتالي مفيش عيش

وبالتالي الناس هاتجوع

المهم بعد ما يجوعوا

.

السكه اللي الحكومه ماشيه فيها بتدل أنها حكومه غبيه ومستبده

في الحاله الراهنه

الغباء جريمه تفوق الاستبداد بمراحل

مفيش أي حكومه تانيه عملت اللي الحكومه دي بتعملوا فينا

.

جمال عبد الناصر

الارز ثمنه أرتفع قرش صاغ

الوزاره أقيلت

.

السادات

مع أنه سبب البلاوي اللي أحنا عايشين فيها دلوقتي

أستجاب للناس في يناير 77

واسعار السلع الغذائيه رجعت تاني زي ما كانت قيل يناير 77

المهم الناس هم اللي أجبروه أنه يرجع الاسعار

.

مبارك

الاسعار في ازدياد

الدعم علي السلع الاساسيه يلغي بالتدريج

دعم المصانع والشركات الكبري يصل الي 40 مليار جنيه في السنه

الدين الداخلي يزيد علي 950 مليار جنيه مصر

الدين الخارجي أنا مش عارف أي حاجه عنه ومش عارف أي حد يعرف أي حاجه عنه

27 سنه طوارئ

الحكام اللي حكموا مصر أشتركوا كلهم في الديكتاتوريه بس أختلفوا عن بعض في درجة الذكاء والوطنيه

والشعب نفسه أصبح أكثر جبنا

.

في ناس بيقولوا أن الاسعار زادت علشان الدعم بدأ يتلغي

أنا مع الغاء الدعم ولست ضده

ولكن

ألغاء الدعم يحول السوق المصري الي سوق رأسمالي صرف

ويلغي عمل الاقتصاد الموجه وألية ضبط الاسعار

هذا في ذاته ليس به مشكله

المشكله هي الأزدواجية

بينما تريد الحكومه تحويل السوق الي سوق راسمالي

يظل نظام التعامل مع المواطنين وبالأخص المواطنين العاملين نظام الاقتصاد الموجه

مرتب الشخص الذي يعمل لدي الحكومه يتراوح مابين 150 جنيه في بداية التعيين الي 1500 للشخص ذو الكفائه المرتفعه للغايه بعد نهاية المشوار وبعد أن يكون هذا الشخص يملك من الخبرات اقصاها ومن المناصب أرفعها

جيد

في الولايات المتحده (نظام رأسمال صرف) المرتب السنوي للمدرس 25000$ نعم خمسة وعشرون ألف دولار امريكي

وفي أنجلترا ما يعادل هذا الرقم

ممن الممكن أن نقارن بين الرقمين وأن نتوقع أن هناك طريقة ما للتوفيق بينهما

كلمة السر في هذه المعضله هي النظام الاقتصادي للدوله

فاذا كنا في ظل نظام أقتصاد موجه شامل ومتكامل فالرقم الاول مناسب جدا

أما اذا كنا في نظام راسمالي

فالرقم الثاني هو المناسب

لذا لا يستقيم الحال أذا بدلنا المواضع فأصبح الامريكي يحصل علي 150 شهريا

هذا ما تحاول حكومتنا الغبيه أن تفعله

تحاول أن تحول السوق الي سوق حر يخضع لقانون العرض والطلب

وفي نفس الوقت يظل المواطن الذي يعمل لديها خاضع لقوانين الاقتصاد الموجه

وهذا ما يعجل بسقوط هذه الحكومه بل وسقوط النظام كاملا اذا ما لم يتداركوا الوضع السئ للغايه في مصر

الكلام اللي فوق ده أنا اللي كاتبه

ممكن تلاقوا فيه غلطات بس والله مش بقصد أي غلط أو خطأ

نرجع للسؤال اللي أنا كنت كاتبه

أحنا رايحين علي فين؟

لو راجعنا كل الظروف والملابسات هانلاقي أننا أصلا مش عارفين أحنا رايحين فين بالظبط

فيه تخبط في الدوله

الحكومه بتتخبط في قراراتها وشكلها هاتتخبط علي دماغها قريب

والشعب مش لاقي قائد يجمعوا حواليه

ودي المشكله

المشكله أن الشعب علي وشك القيام بثوره ولو الثوره دي أنطلقت بدافع الجوع والغضب فلن تحقق الا الدمار والتخريب والاهلاك

المشكله الاكبر ان الثوره دي لازم تقوم ده من قراءة الاحداث

الاحتجاجات موجوده في كل مكان فيكي يا مصر

الناس بدأت تتكلم

في فئات كانت مستئنسه سمعت كلامهم قريب

ناس مستحيل تصدق أنهم عندهم الجراءه والقدره علي الغضب والاحتجاج

الناس دي بدأئت تحتج وتتكلم

أنا شفت نموذج من الناس دي بعيني

ولولا كده ماكنتش صدقت

الثوره جايه جايه

وتحتاج الي قائد يوجه مسارها

والقاده أو الذين يصلحوا أن يكونوا قاده في عصرنا الحالين علي ثلاث أحوال

أولهم في المعتقل

وثانيهم في قفص الحكومه الذهبي

وثالثهم معتزل الحياه

أحنا رايحين علي ضباب

أقوي ناس في الشارع دلوقتي واللي ممكن يوجهوا الناس هم الاخوان

المشكله أن فيه ناس مش بتثق في الاخوان

الفصيل التاني اللي ممكن يحقق التوازن مع الاخوان في الشارع السياسي تم اعدامه في صراعات جانبيه أستهلكت ما له من قوه ورصيد في الشارع المصري

ولكن

هل يستطيع الاخوان السيطره؟

هل فعلا يقدرون علي التفاهم مع الشعب الساخط وتحقيق مطالبه؟

الجيش , ما موقفه من الاحداث الجاريه؟

ما موقفه من الاخوان؟ علما بأن هناك أخوان في الجيش

أعتقد أن مستقبل هذه البلاد سوف يكون لمن يملك القدره علي الاستفاده من اللحظه الحاسمه التي بأذن الله سنراها قريب

حاسس أن أنا طولت قوي عليكم

وحاسس كمان أني مقدرتش أشرح كل اللي أنا عايزه واللي شرحته مقصر فيه

فياريت تسامحوني علي وجع الدماغ اللي أنا كاتبه فوق ده

J

J

تحياتي للجميع

6 comments:

oceaneyes said...

انا برده حاسة ان الثورة هاتبقى قريب جدا لان اللى بيحصل فى البلد ده بجد يصعب على الكافر

انا ساعات بحس ان حكومتنا العزيزة بتعمل على استفذاذنا بكل الطرق الممكنة ..مش عارفين ان المصرى المطحون الجبان ده ..ممكن اوى يولع فى البلد لو الوضع زاد عن الحد بالدرجة اللى ممكن تؤدى لحتفه

...



حسبى الله عليهم بجد

Unknown said...

الصيف ده ان شاء الله
ثوره
أو على الاقل عصيان مدني عام
...............
أحنا رايحين علي فين؟
...............
على جهنم لو فضلنا ساكتين
!!!!!!!!!!!!

أحمد سعيد علي الدين said...

جزاك الله خيرا يا أستاذ محمود

بالنسبه لمسألة الثورة الجميع يتوقع حدوثها إذا لم يتغير الحال وإن كنت أتمني أن يتغير الحال قبل أن تحدث تفاديا للخسارة التي قد تحدث

أما عن نقطة من يحكم مصر فأنا رأيي أن من يستطيع حكم مصر هو شعب مصر بكل طبقاته واتجاهاته والإخوان أعلنوا قبل ذلك أنهم لايستطيعوا أن يحكموا مصر وحدهم وأنا أعلم يقينا أن هذا الكلام ليس مداهنة ولاتجملا وإنما هوحقيقة

فمن أراد أن ينفرد بالحكم سيخسر لامحالة على الأقل في الظروف الحالية

yamen said...

و الله كلام موزون وصادق
بصراحة مش عارف اقولك ايه احنا رايحين علي فين لانه فعلا زي ماانت قلت الاحتمالات القائمة كلها سيئة
اما ثورة جياع واما ان يسود فصيل قد لا يختلف كثيرا عن الحكومة الحالية في شئ

ربنا يستر بجد

تحياتي

شهاب الأزهر said...

معذرة: تعقيبا على أخي "أنا إنسان" وما قاله

احنا رايحين فين؟

على الجنة إن شاء الله.. لأننا مش ساكتين ومش هنسكت

هكذا أجمل وأفضل

Wish I were a Butterfly ... said...

سلام عليكم

تأكد إنك شرحت كتير من اللي عايز تقوله و إحنا فهمنا و محدش اتضايق و لا دماغه وجعته زي ما بتقول أبدا
السؤال اللي سألته أنا كمان بسأله كتير أوي لنفسي... ربنا يستر إن شاء الله
د.عبدالحليم قنديل آخر مرة كلمته قاللي الفترة الجاية دي هتكون صعبة أوي، يمكن أصعب من حريق القاهرة و ثورة الجوع الاتنين على بعض..دة لو الناس مش اتحدت و المجهودات بقت كلها في خط واحد. ربنا يستر و يحمي بلدنا كلها
بس عايزة أقوللك إن رغم كل اللي كتبته أنا إمبارح كنت في مكان وحسيت بإن لسة فيه أمل كتير أوييي، و شباب ومفكرين وناس بتفهم وواعية، و قلقي دة يمكن قل شوية صغيرين لما حسيت الإحساس دة رغم الصورة السوداء الموجودة لكل حاجة في مصر
أنا اللي المفروض مش أطيل عليك لأن دة مجرد تعليق. هكتفي بالكلام دة :)عشان صدعتك جامد
و في النهاية عجبني أوي في كلامك"الغباء جريمة تفوق الاستبداد بمراحل"... تحياتي