Friday, February 13, 2009

أحبك




عشرون شهرا مضوا
عشرون شهرا بلا نومٍ
بلا صحوٍ
عشرون شهرا وأنا أحدق بعالمي
علي أجد شيئا يخرجني من سجن عينيك
من إحتلالك لمفرداتي
لحبري لقلمي وكل حياتي


عشرون شهرا مضوا
وأنا أريد أن تعود العلاقه قائمه
علي مبدأ المساواه
لكنك ترفضين
تهيمينين علي
كما تهيمن علي الحبر الدواه

تحركين قلمي بإشارةٍ
وتحركين قلبي بلمحةٍ
تنزعين مني الأرادة أنتزاعا
وتنثرين علي قلبي الحراس
وتشيدين ألاف القِلاعَ
تفرضين علي الا أنظر لأمراة أخري
وكيف أنظر لغيرك
وأنا مازلت في بحر عينيكي
أشتهي الضَيَاعا
وأنا من سود عينيكي
أعمر الاف الضِياعا

منذ عشرون شهرا
وأنا أحاول أن أكتب شيئا
لا يدور في فلك عينيكي
أو يتدخل في تضاريس وجهك
أو يصف عتمة شعرك
ولكني لم أستطيع
فأنا مذ عشرون شهرا
وأنا مقيد الي جوارك
أرسم الف لوحة
وأجرب ألف ألف طريقة
لأقول لك
أحبك

أحبك

9 comments:

wanna b a physician said...

انا مش هاسأل ياع مليه عشرون شهرا
بس ربنا يديم عليك الحب والطمأنينة يارب
وكل سنة وانت بخير

سلسبيل said...

جميلةورقيقة بكل ماتحمله من احاسيس شفافه..للحظة شعرت بان حروفها هتنطق
ربنا يديم عليك الحب والسعادة

مسدس صغير said...

كلمات جميلة
تستحق عليها الاشادة
تقبل تحيتى المعطرة ببعض من كلماتك الجميلة

!!! عارفة ... مش عارف ليه said...

لقد ألهبت فينا الوجد
بكلماتك وإنتقلت إلينا
حالتك الشعرية دون أن نشعر بمعاناة


خالص تحياتي
وتقديري لإبداعك
وليد

Rania Lelah said...

كلماتك رائعه و رقيقه و ملتهبه الاحساس
انه الحب مهما يمر عليه الزمن فهو كامن قابع فى القلب لايفنى و لا يموت

تحياتى القلبيه اليك صديقى

Lyssandra said...

الله عليك يا محمود

بجد عجبتني أوي

........

وكيف أنظر لغيرك
وأنا مازلت في بحر عينيكي
أشتهي الضَيَاعا
وأنا من سود عينيكي
أعمر الاف الضِياعا

---

قوي أوي التعبير ده

:)

...

عشرون شهراً وأنا لا أنام
تغزوني الأفكار كثيراً
تري ماذا يفعل الآن
تري من تصاحبه
هل أتوقف ؟؟
نعم
سأقول له اليوم : كفي
كفاني فكراً وخوفاً وجزع
كفاني غيرة
سأسحب حراسي عن حياتك
سأهد أسوار القلاع
وانعم بحياتك

لكنك تأتيني كل مرة
وديع جداً
نقي السريرة
لا يغضبك قراري
بل تزرع أميال الفراغ ثقه
وتقول تشتهي بعيني الضياع

أتردد
!!

إذن لأترك الحراس لدي باب قلبك
لمزيد من الوقت

ربما لعشرين شهر قادمين

ربما لعشرين عام

:)





.........

جميل أوي يا محمود

كلمات تضيع أي أثر لغضب

جميل المحتوي

والصياغة

...

تحياتي أخي

Lyssandra

Anonymous said...

بجد حلوة قوي
ومش هقدر اقول حاجة تاني غير كدة
لك كل الود يا اخي

Wish I were a Butterfly ... said...

جميلة أوي كلها
الإحساس فيها جميل بجد

و عجبني أوي المعنى الجديد لمبدأ المساواة دة
:)
تحياتي

fnoonh said...

رقة واحساس جميل جدا بجد اكتر من رائع
وان شاء الله تكون كلمات صادقة لان الصدق اساس الحب

تقبل خالص تحياتي