Thursday, January 15, 2009

التدوينه رقم 100

أسف لأني ما عدت أؤمن بالحرف
فنحن شعب يربي ويذبح
ليذوق شي النار
أسف لأني لم أعد أؤمن بهذا النهر
الرافض أن ينهار
أسف لأني لا أجد طريقي
ولا أجد في نهاية النفق ضوء نهار
فلقد مشيت الدرب كاملاً
ودخلت النفق حتي أخره
ولم أجد سوي عصي الحاكم
وأكاليل الغار
.........
لم اعد أستطيع الإبتسام
وكيف يمكنت تحريك جبل من الصخر الأبيض
بحبر الكتابة والأقلام
وكيف يمكن بعث الموتي
وإضائة الليل بلعن الظلام
.
كيف يستحيل الشجر الأخضر ناراً
ومن الجبال تنفجر أنهاراً
دماء
تسكب من الّا شئ
من العدم
بلا أسباب ولا أختيار
فقط
أترك الحياه
ولا تتدخل
قبل الأنهيار
...................
أسف ليكم كلكم بس بعيد عنكم إمتحانات الترم
أدعولي
دمتم بكل الود

6 comments:

Lyssandra said...

بقالي فترة ملاحظه شبح الأسود يغلف كلماتك

يمكن للأحوال اللي بتحصل في بلاد المسلمين ؟؟

بس ده من قبلها

يمكن استعداد للامتحانات ؟؟

جايز

==========

علي العموم ربنا يوفقك

ذاكر كويس

دمت بخير

Lyssandra

فارس بلا جواد said...

لم اعد أستطيع الإبتسام
وكيف يمكنت تحريك جبل من الصخر الأبيض
بحبر الكتابة والأقلام
.......
الكلام فيه لمحة تشاؤم .. لكن أري ان حبر الاقلام قادر علي تحقيق الكثير ولكن فقط تتاح له الفرصة والعقول التي تستوعبه
أسلوبك جميل في الخاطرة وعلي فكرة انا كنت باحس ان اجمل حاجات باكتبها وانا بامتحن .. تقريبا الكبت بيساعد علي الالهام
ربنا يوفقك
تحياتي

yoyo said...

هون على قلبك
فما الفائدة من الآسف
لا تبكى على اللبن المسكوب

لا تجعل اليأس يسيطر عليك فلنجعل مدادنا القلم و زادنا الكلمات القادرة على تحريك العقول و اثارة القلوب

ربنا يعينك و يوفقك فى امتحاناتك يارب

تحياتى
يويو

Wish I were a Butterfly ... said...

و أنا آسفة إني مش عارفة أساعد مدون بحترمه جدا


ربنا يعينك في امتحاناتك

wanna b a physician said...

ايه يا هندسة الاخبار فى الامتحانات
انت لسه مش خلصت
عامة يا باشا بالتوفيق

Wish I were a Butterfly ... said...

أخي العزيز الشارد

شكرا لمساعدتك و لتعليقك الباعث للتفاؤل..و اللي خلاني فعلا أبتسم و أنا بقرؤه
عارفة إن ردي على التعليق مش مفروض يكون هنا بس معلش بعتذر لأني همسح آخر بوست كتبته..و بالتالي التعليقات الموجودة. بس أكيد محتفظة بكل تعليق ساعدني وأسعدني

ربنا يجازيك خير بجد يا شارد :). حسستني إن فعلا عندي اخوات ممكن أكون بنسى وجودهم معايا ساعات. أنا بحاول أبقى أحسن قريب إن شاء الله
حاول تظهر تاني في التدوين :)
شكرا لمساعدتك..و عقبال التدوينة رقم
500
:)
تفتكر هتوصل؟؟ أنا مفتكرش بصراحة شديدة :p