Friday, June 13, 2008

مقتل عاشق

أول حاجه تشبه الشعر العمودي أكتبها
مش عارف أذا كنت أنفع ولا لاء
أسمها
مقتل عاشق
يارب تعجبكم
.
.
أما حان وقت الأياب مجددا
فعيش الحياة بدونك لا يطيب
زلزل القلب إشتياقي ولوعتي
حتي ظننت الحياة تغيب
يقسوا علي قلب محب (حبيبتي)
رحيل ضوء مشرق وقريب
كم ينزف الجرح العميق من الأسي
ولكل داء طبه وطبيب
أيا طبيب القلب أين الدوا
لقلب ليس له بعد الممات دبيب
أسهر طوال الليل مناجيا الهوي
أحلم وحلمي شائق وعجيب
محاط بأسوار الأماني كئيبة
تيها...ويقتل من يدل غريب
تملأني كلمات الحب كاذبة
تسقيني سما بريح الطيب
ترديني سهام العشق غادرة
لتصيب قلب شب قبل مشيب
أفضل الموت مع غيابك حبيبتي
ويدفن قلبي في وادٍ جديب
أهرب من نفسي الذبيحة لمقتلي
وأدعوا رب البرية رقيب
قتلتني أشواق المحب وبُعدَهُ
ومشاق النداء ومُنَاداً لا يجيب
عجيب أمر الفراق وألمه
وهل هاهنا رجل أريب
عليم بأسرار اللقاء وعبقه
وكيف يوم الوداع .. قُتل حبيب
.
.
تحياتي للجميع

28 comments:

فارس بلا جواد said...

اتشرف بأول زيارة .. ومن حسن حظي انه اول تعليق ايضا .. كلماتك رائعة ولديك قدرة علي استخدام الالفاظ بطريقة شيقة .. بس ليا نقد بسيط اتمني تتقبله .. وهو خاص بالاوزان .. هناك بعض الابيات كان يمكن تعديلها للحفاظ علي الوزن مثل البيت
أهرب من نفسي الذبيحة لمقتلي

وأدعوا رب البرية رقيب


أعتقد لو استبدلتها برب العباد لكانت موزونة اكتر
وأتمني أن يدوم تواصلنا .. وسعدت جدا بمروري بمدونتك

صوت من مصر said...

عارف من عيوبى انى مش بفهم شعربس يا محمود تسلم ايدك

سنووايت said...

بداية موفقة ومبشرة بمستقبل واعد في الشعر العمودي
بالتوفيق ان شاء الله

wanna b a physician said...

بص يا باشا عجبتنى اوى
تيها...ويقتل من يدل غريب


بس هو يمكن انت عشان اول مرة لسه خايف تعبر شوية بالكلام وعايز تلتزم بالاطار
تحياتى

سمية said...

قتل الحبيب بيوم وداع
ولا قتل الحب بيوم جماع

-----

اهجرك واموت احبك
فلا حيياة لقلب يبغضك

-----

كنت احبك قبل الفراق
ورحلت بعيدا بانطلاق

-----

اهرب من يوم ابغضك
لاحيا على ذكرى حبك

-----

قدرى و قدرك ان نتفارق
فالنتفارق دور تعارك

-----

كى تبقى ذكرى سلمية
دون حروب او ثورات
كى نبقى فى الحب معية
حتى لو آخرنا ممات


============

اسلوبك اكثر من رائع

عذرا

اشعر بانى خطفته بعيدا الى حيث اريد ان اسمعه على طريقتى



تحياتى

سمية said...

انا معترضة

ايه .. متتخضش
ايوة معترضة

صحيح اول مرة آجى المدونة بس بما انى جيت و علقت يبقى بقيت ضيفة عندك ومن حقى اعترض و من حقى اطالب بحقوقى

ليه دايما التعليقات كلها مبيكونش ليك رد عليها

انا اطالب بحقى فى الرد على تعليقاتى و لن اتنازل عنه مهما كان الثمن

ماليش دعععععععععوة

هعمل عليك ثورة

لازم يكون فى تفاعل بينك و بين الجمهور عشان يفهموك و تفهمهم

عايزة الرد بتاعى لو سمحت
والا كل ما هدخل هكتب التعليق بتاعى و انشره و امسحه تانى

غتاتة بقى
اه
انا غتتة



بس
خلاص
قولت و فشيت خلاص

ها
فين الرد بقى؟؟؟

mnoon said...

المعنى جميل قوى
وللأسف الأسيف أنا مش هقدر أكتب لك نقد لأن الشعر مش تخصصى
بس المعنى جميل قوى وعجبنى

تملأني كلمات الحب كاذبة

تسقيني سما بريح الطيب

سلاااااااام

Empress appy said...

حلوة قووووووووووووووى بجد
يا محمود والكلام عن القلب احلى واحلى تسلم ايديك بس ظبط شويه

alshared said...

أخي العزيز
فارس وغدا سيمتطي صهوة جواده

أولا ربنا يكرمك علي ثنائك الجميل

ثانيا بقي وده الأهم
دي تقريبا أول مره أكتب شعر عمودي يعني أخري قبل كده كان بيت أو بيتين فأكيد هاغلط
وأكيد نقدك الرائع ستضيف لي الكثير

دمت أخ عزيز

alshared said...

كيمو
صاحبي وحبيبي

يا عم فكك كفايه أنك منورني
تعرف يا كيمو
أحلي حاجه في الدنيا أنك تكون عارف عيوبك وعندك الشجاعه أنك تعترف بيها
تسلم يا جميل
تحياتي

alshared said...

الجميله
بيضاء الثلج

أسمحيلي أن أكتب الترجمه العربيه لأسمك
فالعربيه هي الاصل

ملأتني كلماتك فرحه
وهذا شئ عزيز في هذه الايام

تقبلي تحياتي

alshared said...

دكتور
حبيبي والله
تعرف أن دي كانت من أكتر الحاجات اللي أنا حبيتها في الكلام ده
ليها عندي معني كبير قوي

وأكيد أنا كنت خايف أساسا وأنا بكتب
رعب نوع بالنسبه لي صعب جدا
وعلشان أقول اللي أنا عايزه تعبت جدا
لو شفت الكشكول اللي أنا بكتب فيه هاتلاقي الكلام ده مكتوب ومتكرر كتير وكل مره أعدل حاجه

حبي وأحترامي
:)

alshared said...

سميه
الثوريه

تصدقي بأيه والله أنا مش كنت برد علي التعليقات علشان بعيد عنك مطحون في الدراسه ووالله مش غرور ولا أي حاجه
وأنا منزل البوست ده وناوي أرد علي كل الناس
حتي يبقي عدد التعليقات يزيد ولا إيه رأيك
:)

قال أحد الحكماء
الحب حلم وردي
لا يفيق منه الا السفهاء

لا تهرب من روعة النداء
لا تظن أن الحب داء
فالحب في الحياة
هو الدواء

سميه
وقفت أمام كلماتك
ولم يطاوعني القلم
لم أجد ما يعبر عن روعة الحروف
ورقة الكلام

تقبلي خالص تحياتي

alshared said...

mnoon
أسعدني مرورك
دائما في الحقيقه
تسعدني كلماتك التي تثني علي من لا يستحق الثناء

ربنا يكرمك بجد

تحيــــــــاتي

alshared said...

الجميله
Appy
أنا فرحان النهارده جدا
أخر يوم أمتحانات والحمد لله عملت كويس
وكمان فرحتي زادت بكلامك الجميل

ربنا يكرمك يا اابي
والقادم أجمل أن شاء الله

تحيــــــــاتي

tamer.sala7 said...

كلماتك جامدة جدا يا محمود وبجد حسيت كل حرف من اللي انت كاتبه وبرافو عليك عرفت تحافظ علي القافية والوزن والمعني متأثرش ربنا معاك وفي انتظار المزيد

حمادة زيدان said...

محممود

عجبني اوى اسم المدونة قولت ادخل اشوف صاحبها

لقيتك فنان موهوب وجميل ... انا مش بفهم في الشعر بس بحب الكلمات السهلة علشان كدة عجبتني القصيدة

Cold air said...

مع أني مليش أوي في حكاية الشعر
سواء شعر العواميد أو القواعد
بس أنا بحس كويس أوي
وأنا حسيت بالكلام ونيس يا مان
و لازم الأولي تكون معقولة
و عقبال المليون
وإلي لقاء جديد

بنت مصريه said...

ايه يا عم الجمال ده
لا بجد شعر جميل ورومانسى
احييك

Wish I were a Butterfly ... said...

جميلة أوي أوي. بجد بداية موفقة يا شارد

فزلوكة said...

على الرغم من إنى لاأعرف كثيرا عن الفنون "التقنية " للشعر
وبالتالى لاأعرف يعنى إيه شعر عمودى

لكنى أتذوق الشعر ومن هذا الموقع
أقول لحضرتك
فعلالالالالالالالا جميل
يعنى ما شاء الله معبر فعلا
صدقته بمعنى أصح

بالتوفيق دائما

PrInCeSS BeRy said...

ازيك يا شارد بصراحة كلامك جميل اوى اوى ما شاء الله استمر على الطريق دة بجد هتبدع اكتر تحياتى

خالتى بمبة said...

جميل اسلوبك جداااااااا وفي انتظار المزيد ولو ان كلمة اريب دى صعبة شوية

سمية said...

ايه الحكاية
فينك
مش باين ليه

لو مشغول ربنا يعينك و يقويك
بس طمناعليك

(green eyes) said...

اول مرة تكتب شعر عمودي وأول مرة ازورك كمان.
جميل ما سردت من كلمات.
..................
تحياتي

paranoia,magnetic & dramatic girl said...

صباح الخير يامحمود
يارب تكون زين
...
انا بعشق قراءة الشعر
بس اعتقد معنديش القدرة علي نقده
بس هقلك الي حسيته من تذوقي اياه
........
بالنسبة لاولي محاولاتك في هذا النوع من الشعر
فدي محاولة طيبة اوي والتانية هتكون اجمل لو ظبطت حبة حاجات بإذن الرحمن
..
المضمون جميل اوي واستخدام بعض الكلمات في موضعها ادي رنة جميلة
زي الجديب والاياب ورب البرية
والاستهلال في اول بيتين رائع وبيشد الانتباه
...
بس في بعض الابيات سقط منك الاسترسال الدقيق
.......
اعتقد كلمة حبيبتي الي بين قوسين دي توضيح لنا انك تقصد الحبيبة بكلامك يعني لو استغنيت عنها هيبقي افضل
...
عارف ايه اكتر نقطة تحسب لك في مزايا القصيدة
؟؟؟
ان الكلام بيدخل القلب ويتحس بسرعة اوي
.....
استمر يامحمود
ويارب نشوف ابداعك دايما
...
دودو

أميرة الاحزان said...

كلماتك حلوووووووووة اووووووووى و اسلوبك و احساسك احله ...

تسلم ايدك ...

Aиgel said...


كلمات جعلت حروفي تتبعثر بين افكاري
ولاارى في سطورك إلا معاني الحب الروحاني
تبعثرت من حس تائه حائر.. والأكيد عاشق
صدقا كلماتك رائعة
تقبل مروري المتواضع
Angel Love