Monday, September 8, 2008

مأسي الشعب

موضوع قديم نشرته في شهر 12 اللي فات
وهانشره تاني دلوقتي
فيه جماعه اصحابي في قسم عماره الدكتور كلفهم ببحث عن العشوائيات


المهم الشباب نزلوا الدويقه ومنشية الصدر



ورجعوا من هناك بصور انا شخصيا مكنتش مصدق ان فيه مكان في القاهره بالشكل ده

أنا عايز أسيبكم مع الصور





دي صوره في الدويقه


الناس بتبيع الميه







الناس عايشين في حضن الجبل ولو لاحظتوا في دايره سوده فوق



دي غرفه والسقف بتاعها هو الجبل نفسه وحصل وفي صخور بتنزل علي الناس وبتموتهم




متخيلين الناس دول عايشين ازاي محرومين ختي من الميه


الاسره الواحده أب وأم وأطفال وأحتمال كمان أهل الاب والام يكونوا معاهم


تخيلوا دول كلهم في غرفه 3*4 م


متخيلين الناس دول عايشين فين وفيه بني أدم واحد عندنا اسمه أحمد باشا عز عنده أكتر من أربعين مليار جنيه


متخيلين


متخيلين ان الناس دول أصلا حد حاسس بيهم


عايشين ولا ميتين


طيب لو حد حاسس بيهم (مش مننا لاننا معاهم اصلا قصدي من أهل الحل والعقد زي ما بيقولوا عليهم) البني أدم يكون عايش ازاي



متعايش مع نفسه ازاي

ودلوقتي بعد اللي حصل

مين المسؤل


النخل في العالي والنيل ماشي طوالي


معكوسة فيه الصـور .. مقلوبة وانا مالي


يا ولاد أنا ف حالي زي النقش في العواميد


زي الهلال اللي فوق مدنة بنوها عبيد


وزي باقي العبيد باجري على عيالي


باجري وخطوي وئيد من تقل أحمالي


محنيه قامتي .. وهامتي كأن فيها حديد


وعينيا رمل العريش فيها وملح رشيد


لكني بافتحها زي اللي اتولدت من جديد


على اسم مصر
مصر الرمال العتيقة وصهدها الجبار


والنيل كخرطوم حريقه وحيد في وسط النار


في إيدين بشر نمل رايحه وجاية ع الضفة


فيهم مطافي وفيهم كدابين زفة


وفيهم اللي تعالى وقال أنا حكمدار


وكل باب م البيبان مقفول على اسرار


وكل سر بحريقة عايزة تتطفا


من أهلي تندهلي وتقوللي تعا اتدفا


أنا اللي عمري انكتب إلى يوم ما اتوفى


على اسم مصر



ربنا يرحمك يا عم صلاح


ويرحمنا كلنا


12 comments:

أبوسويلم said...

ياه يا محمود
وفيه امر من كده مية مرة كمان
وانت عارف
الواقع ابلغ بكثير من الصور
ربنا يكون فى عون الناس دول
اكيد الوضع فى الدار الحق هيكون مختلف عن الوضع هنا
وده عزاؤنا الوحيد
تدوينة مؤلمة لكنها موفقة
سلام

3ala asm masr said...

عايزه اقولك ان الصور وجعتنى وكلام جاهين وجعنى اكتر
مش عارفه امتى اللى فوق هيحسوا بالناس دى بجد
ربنا يكون فى عونهم
وربنا على الظالم
تحياتى على المدونه المؤلمه

Wish I were a Butterfly ... said...

سلام عليكم

عارف؟! الصور اللي حضرتك جبتها دي مؤلمة طبعا و بتوجع أوي. بس دي صور انت عرفت توصلهاو عرف يصورها أصحابك... فيه مئات المناطق في مصر زي دي " و يمكن أسوأ كمان"

المهم احنا بنعمللهم ايه؟ بحييك يجد انك عملت البوست دة لأنك كدة على الأقل ..مش هقول لك خليت الناس تعرف ان فيه مناطق كدة لأن الكل عارف، بس بجد لأنك "فكرت" الناس بالناس المسكينة اللي محتاجة اي حد جنبها

بوست موفق جدا

oceaneyes said...

يا سبحان الله

مش عارفة اقول ايه بصراحة

والله مش لقيا اى حاجة ممكن تتقال

طيب ليه

؟؟؟؟؟؟

مش عارفة ...بجد ربنا يكون فى عونهم

Smr said...

مصر
تعتبر كلمة حزينة دلوقتى
من غير اى امل

Lyssandra said...

حسبنا الله ونعم الوكيل

اللي حصل حاجه تقطّع القلب والله

أنا آسفه في اللي هاقوله

بس دول لو حيوانات كانوا عملوا علشانهم أماكن للإيواء والرعاية
بس للأسف دول يا دوب بني آدمين مالهومش تمن
أرواح مالهاش لازمة
أهو أزمة الانفجار تخف شوية

حسبي الله ونعم الوكيل


Lyssandra

Ahmed El-Agouz said...

يا حسرة علي العباد
حسبي الله ونعم الوكيل
العجوز

wanna b a physician said...

يابنى مبقاش فيه امل من الكلام مش هيفيد الكلام بص انا لو تفتكر قلعة الكبش روحت هناك يوم الحريقة المشهورة دى البيوت اتفحمت عارف يعنى ايه
ويوم ما ازالوا البيوت دى كان قمة المهزلة والمهانة وقلة الادب بجد مش ممكن تتخيل ناس واقفة مترميه بعفشها وسط التراب والبولدوزرات بتشيل فى بيوتهم والبهوات لابسين كمامات خايفين لا تربايه تخش تخنقهم ولا حاجة
حسبى الله ونعم الوكيل

3ala asm masr said...

أنا علقت قبل كده لما نشرت البوست ف الاول بس عايزه أقول تانى حسبى الله ونعم الوكيل

فزلوكة said...

مؤخرا نزلت منطقة عشوائية عشان اصور فيها
المنطقة كان اسمها "بطن البقرة " مهما كنت اتخيل عن العشوائيات ,لم اصل الى تلك المرحلة
بجد يعيشون مع القمامة والحيوانات
البيوت أصلا من غير سقف وملتصقة ببعضها
بجد انا اكتئبت فترة على اللى شوفته
يعنى انا آخرى ديتول وهخلص من التراب والميكروبات دى
لكن هما عايشين معاها
بجد حاجة مؤسفة
الناس دى انا منتظرة منها ثورة جياع بجد
ستقضى على اليابس والأخضر
ولاعزاء للإنتماء والوطنية وكل هذه الشعارات

wanna b a physician said...

سيبك من المأسى دلوقت ياعم
كل سنة وانت طيب وعيد سعيد عليك

Ahmed El-Agouz said...

انت فين يا عم كل سنة وانت طيب
وتقبل الله طاعتك
العجوز